ads
رگنا

فروشگاه تجهیزات ورزشی رگنا

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اثر مکمل‌ها در تغذیه ورزشی

دسته بندی :مقالات آموزشی 20 بهمن 1399
تاثیر مکمل در رشد عضلات

مکمل‌ها در تغذیه ورزشی

مکمل های ورزشی یک صنعت چندین میلیون دلاری محسوب می شوند. بزرگسالان و قهرمانان اغلب با بازاریابی مکمل های ورزشی تحت تاثیر قرار می گیرند. ارتقا عملکرد از جمله ادعاهایی است که باعث انگیزه خرید این نوع مکمل ها و گرفتن نتایج می شود. کمبود نظارت بر عمل ها و کنترل کیفیت ممکن است باعث استفاده محصولات نامرغوب و غیره معتبر می‌شود. تخمین زده شده بین ۳۹ تا ۸۹ درصد بازار مکمل های بازار بین المللی مکمل ها توسط ورزشکاران استفاده می شود که شامل افراد با سن بالاتر و ورزشکاران نخبه می باشند.فروشگاه ورزشی رگنا به طور کامل این موضوع را برای شما بررسی کرده است.

 

 

 

مکمل چیست؟

مکمل به عنوان تغذیه ای اضافه بر یک رژیم سالم مصرف می‌شود.بزرگسالان فعال یا ورزشکاران از مکمل جهت برآورده کردن نیازهای تغذیه ای, برطرف نمودن کمبود های تغذیه ، ارتقا عملکرد و یا رسیدن به اهداف آمادگی جسمانی شخصی استفاده  می نمایند.بدون یک رژیم تغذیه خوب باید گفت که مکمل‌ها تقریباً کارایی خاصی ندارند.

قوانین ساخت مکمل و استانداردها

مکمل های تغذیه ای در دسته بندی غذاهای خاص قرار میگیرند و به عنوان دارو در نظر گرفته نمی شوند.مکمل ها در کشور آمریکا نیاز به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را ندارند،اگر چه که سازمانهای غذا و دارو می‌توانند مواد تشکیل دهنده و ادعاهای پیرامون این مکمل ها را بررسی نمایند اما کمتر مورد تفحص قرار میگیرند. شما برای مصرف مکمل هایتان نیازمند ظروفی جهت شیک کردن و همچنین نگهداری این مواد نسبتا گران قیمت هستید که شیکر ها و به ویژه شیکر های دارای محفظه نگهداری و مصرف مکمل هایتان به راحت ترین حالت ممکن فراهم می کنند.

تولید کنندگان مکملهای ورزشی اجازه استفاده از ادعاهایی که هنوز ثابت نشده را جهت امور تبلیغاتی و همچنین مواردی که بر سلامت افراد تاثیر گزار است را دارند. متاسفانه تعداد کمی از تولید کنندگان مکمل های ورزشی هستند که تایید سازمان بهداشت و دارو را دارند و موارد مطرح شده صحیح و بر پایه شواهد علمی هستند و متاسفانه مکملهای بسیار کمی با ادعای ارتقا عملکرد بدنی همراه با شواهد آزمایشگاهی وجود دارد.این موضوع افراد فعال یا ورزشکاران را جهت تضمین امنیت، کارایی، کیفیت و یا خلوص مکمل‌ها برای تغذیه روزانه و یا ارتقا عملکرد تحت تاثیر قرار می دهد.

 

استفاده از مکمل به جای تغذیه

مکملهای تغذیه ای:

شامل ویتامین‌ها, مواد معدنی, آمینو اسید ها، گیاهان دارویی و عصاره ها هستند و یا تمرکز بر گیاهان و یا غذاها دارد.انها اغلب به صورت کپسول، قرص، مایع نوشیدنی و پودر به فروش می رسد و به وضوح بر روی آنها عبارت مکملهای تغذیه ای اطلاق شده است.

مکملهای کمک کننده ارتقا عملکردی:

شامل مواد، دارو ها و یا تکنیک های قابل استفاده جهت ارتقا عملکرد اجرای ورزشکاران می باشد.این نوع مکمل‌ها می توانند از طیف مواد قابل قبول برای تمرین مثل کربوهیدرات ها تا مواد غیر مطمئن و غیرمجاز مانند استرویید های آنابولیک باشد.

بررسی مزایای استفاده از مکمل‌ها

استفاده از مکمل ها به صورت مجادله ای و یک انتخاب شخصی است. سوال های عمومی که توسط افراد فعال و قهرمانان و متخصصان تغذیه ورزشی پرسیده می شود اغلب به کیفیت مکمل ها و شیوه ساخت آن ها بر می گردد. توصیه می شود که بررسی دقیق مبنی بر اثرگذاری یک مکمل پیش از مصرف آن را مد نظر داشته باشید. جامع بین المللی تغذیه ورزشی که یک موسسه ناظر بر تغذیه ورزشی در جهان است پیشنهاد می‌کند بیش از مصرف یک مکمل ورزشی اثرگذاری آن مورد بررسی قرار گیرد که چند سوال برای این بررسی پیشنهاد می‌شود:

  • آیا مکمل واقعاً تاثیرگذار است.
  • آیا شواهد علمی برای آن وجود دارد.
  • آیا مکمل قانونی و سالم است.

مکمل ها برای سلامت و تمرین عمدتاً بر اساس کاربردهای فرضیه ای که از تحقیقات اولیه به دست آمده اند تبلیغ می شوند که اغلب ادعای مطرح شده در مورد مکمل های ورزشی با یافته های آزمایشگاهی هم خوانی ندارند. برای بررسی این یافته ها می توان به سایت های مختلفی از جمله سایت PubMed جهت بررسی اثرات این مکمل‌ها مراجعه کرد.

اگر شما با یک متخصص تغذیه ورزشی یا یک فرد فیزیولوژیست کار می کنید آنها می توانند به عنوان مرجعی قابل اعتماد جهت استفاده از این مکمل ها به کار گرفته شود و یا در غیر این صورت می توانید با جمع‌آوری اطلاعات بهترین تصمیم را جهت استفاده از مکمل های ورزشی برای سلامت و اهداف قهرمانی بگیرید.

نقش مکمل در ریکاوری

 

چگونگی طبقه‌ بندی مکمل ها

مکمل های تغذیه ای و مکمل های کمک کننده با ادعای افزایش عملکرد و بهبود تغذیه برای افراد فعال و قهرمانان بازاریابی می‌شوند و تحقیقات آزمایشگاهی هر روزه یافته‌های جدیدی را برای ادعای سلامتی این مکمل ها ارائه می دهند.

موسسه بین المللی تغذیه ورزشی تقسیم ‌بندی را بر اساس یافته های آزمایشگاهی برای مکمل ها ارائه می دهد:

  • به صورت کاملا واضح کاربردی: تحقیقات نشان دهنده با اطمینان و موثر بودن این مکمل است.
  • احتمالا کاربردی: یافته های اولیه خوب است اما تحقیق بیشتری برای بررسی اثر آن بر تمرین و اجرای ورزشکار مورد نیاز است.
  • برای اظهار نظر زود است: به صورت تئوری موثر است اما تحقیقات کافی برای استفاده از آن انجام نشده.
  • به صورت آشکار غیر کاربردی:مکمل ها شواهد کمی برای کاربردی بودن دارند و تحقیقات نشان دهنده عدم اثرگذاری و یا غیر مطمئن بودند دارند.

موسسه بین المللی تغذیه ورزشی تشریح می‌کند که اگر استفاده از مکمل ها مورد نظر باشد پیشنهاد به استفاده از دسته بندی اول که همان دسته بندی “به صورت کاملا واضح کاربردی است” را می نماید. دیگر مکمل ها می بایست به صورت تجربی بررسی شود و برای مکمل های دسته چهارم و سوم پیشنهادی جهت مصرف ارائه نمی شود.

نقش مکمل های تغذیه برای ورزشکاران

مکمل های تغذیه می تواند نقش مهمی را در رژیم یک ورزشکار داشته باشد. اگرچه می بایست به این موضوع توجه شود که مکمل های تغذیه ای در یک رژیم نمی تواند جایگزین غذا ها شوند اما شواهد کمی برای حمایت از عملکرد مکمل ها جهت افزایش اجرای ورزشکاران وجود دارد اما برخی از مکمل ها دارای اثراتی جهت ارتقا عملکرد در تمرین و ریکاوری ورزشکاران هستند.اگر شما یک فرد فعال یا یک ورزشکار و یا یک متخصص تغذیه ورزشی هستید بسیار مهم است که اطلاعات خود را در حیطه تحقیقات مکمل به روز نگه دارید. در ادامه لیستی از مکمل هایی که به صورت دسته بندی پیشین آورده شده ارائه می شود.

 

مکمل های دارای اثر مطلوب و عموما مطمئن:

مکمل های کمک کننده به ساخت عضله

  • گینر ها
  • کراتین
  • پروتئین
  • آمینو اسیدهای ضروری

مکمل های کمک کننده برای کاهش وزن

  • غذاهایی با کالری کم
  • غذا های پودری جایگزین
  •  نوشیدنی های اماده جهت استفاده

مکمل هایی جهت ارتقای عملکرد

  • آب و نوشیدنی های ورزشی
  • کربوهیدرات
  • کراتین
  • سدیم فسفات
  • سدیم بی کربنات
  • کافیین
  • بتا آلانین

 

مکمل های ضروری

مکمل های که ممکن است مطلوب باشند اما نیاز به تحقیق بیشتری دارند:

مکمل های کمک کننده به ساخت عضله

  • HMB
  •  BCAA(آمینو اسید های شاخه دار)

مکمل های کمک کننده جهت کاهش وزن

  • رژیم با فیبر بالا
  • کلسیم
  • چای سبز
  • CLA

مکمل های کمک کننده جهت ارتقا عملکرد

  • پروتئین و کربوهیدرات بعد از تمرین
  • آمینو اسیدهای ضروری
  • آمینو اسید های شاخه
  • HMB
  • گلیسیرول

جمع بندی

برای جمع بندی مطالب ارائه شده می بایست توجه کرد که اولاً مکمل های تغذیه ای و مکمل های ارتقای عملکرد به هیچ عنوان نمی بایست به جای غذا استفاده شود در صورتیکه متخصص تغذیه یا متخصص فیزیولوژی با بررسی رژیم روزانه به این نتیجه برسد که مثلاً نیاز به افزایش میزان پروتئین در تغذیه فرد بر اساس استانداردهای موجود وجود دارد می‌تواند از مکملهای ورزشی استفاده نمایند. برای مثال اگر فردی تمرین با وزنه را انجام میدهد برای هر کیلوگرم از وزن بدن نیاز به پروتئین دارد و اگر با بررسی تغذیه روزانه مشخص شود که این میزان برای بدن تامین نمی شود می بایست از مکمل های ورزشی استفاده نمایند.

اگر بخواهیم به صورت کلی در این باره اظهارنظر کنیم می بایست عنوان شود که مکمل های ورزشی اغلب برای ورزشکاران سطح بالا یا افرادی که نیازهای خاص دارند می باید استفاده شود ولی مکمل ها کمتر برای عموم قابل استفاده است.

Reference: www.verywellfit.com

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: