ads
رگنا

فروشگاه تجهیزات ورزشی رگنا

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نحوه ی انتخاب دوچرخه مناسب

دسته بندی :مقالات آموزشی 25 مرداد 1400

چگونه یک دوچرخه انتخاب کنیم 

به دنبال یک دوچرخه جدید هستید؟ گاهی وقت ها اصطلاحات خاص می توانند کمی ترسناک باشند. خبر خوب این است که شما نباید در دوچرخه سواری خیلی ماهر باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام نوع دوچرخه برای ماجراجویی‌های شما با دوچرخه بهترین انتخاب است.

در این مقاله فروشگاه ورزشی رگنا سعی بر اگاه سازی افراد جهت انتخاب مناسب دوچرخه نماید.

 فرایند خرید دوچرخه را می توان به سه مرحله اساسی تقسیم بندی کرد:

۱. نوع دوچرخه خود را مشخص کنید: دوچرخه مناسب برای شما بستگی به این دارد که کجا و چگونه می خواهید دوچرخه سواری کنید. ما خلاصه‌ای از دسته بندی های دوچرخه را به شما ارائه میدهیم تا به محدود شدن انتخاب هایتان کمک کنیم.

۲. عملکرد و هزینه را در نظر بگیرید. دوچرخه ها در یک طبقه بندی و محدوده قیمت مشخص، معمولاًاجزای  یکسانی دارند. اما انتظار داشته باشید که برای اجزایی با عملکرد بهتر یا مواد سازنده مناسب تر مثل کربن، پول بیشتری پرداخت کنید.

۳. مطمئن شوید که دوچرخه مناسب شما باشد: دوچرخه ها در محدوده سایزهای متفاوتی هستند بنابراین با پیدا کردن سایز مناسب بر اساس قدتان شروع کنید. در این لینک در مورد اصول مناسب بودن دوچرخه،بیشتر بخوانید. فروشگاه های دوچرخه(مانند REI Co-op) می‌توانند به شما در تنظیم کردن سایز مناسب که موضوع بعدی است کمک کنند.

 نوع دوچرخه خود را مشخص کنید:

 با این سوال شروع کنید که کجا می خواهید دوچرخه سواری کنید: در خیابان، مسیر های دوچرخه سواری، جاده های آسفالت نشده یا ترکیبی از این مکانها؟ در پایین یک جدول ساده با انواع گزینه‌های طبقه بندی دوچرخه ها بر اساس سطحی که هر کدام برای آن ساخته شده اند، وجود دارد.

 

سطوح دوچرخه سواری

نوع دوچرخه

جاده های آسفالت و مسیرهای دوچرخه سواریدوچرخه جاده ای،دوچرخه هیبریدی و دوچرخه برقی
پیاده رو(از زمین یک دست تا سنگفرش دار) و سطوح طبیعیدوچرخه هیبریدی و دوچرخه برقی
همه جاده های دوچرخه سواری(از آسفالت تا بیابانی)دوچرخه های خاکی و گردشگری

 

جاده خاکیدوچرخه های کوهستانی و دوچرخه های برقی

 

 بیشتر اوقات هر دوچرخه می‌تواند بر روی پیاده رو حرکت کند و البته بیشتر دوچرخه ها را می توان بر روی سطوح مختلف راند. انتخاب خود را بر اساس این که بیشتر اوقات میخواهید کجا دوچرخه سواری کنید، محدود کنید. همچنین می توانید دسته بندی دقیق تر دوچرخه ها را که ما در زیر ارائه دادیم، بررسی کنید.

یک دوچرخه برقی نیز برای آن وجود دارد.

 بیشتر انواع دوچرخه ها، حالا شامل گزینه های دوچرخه های برقی نیز می‌شود بنابراین چندین دقیقه را به این اختصاص دهید که آیا یک دوچرخه برقی برای شما مناسب است یا نه. به طور کلی یک دوچرخه برقی با یک موتور کمک پدال، به طور گسترده‌ای، امکانات دوچرخه سواری شما را گسترش میدهد‌. با این که این دوچرخه ها، قیمت های بالاتری دارند، به شما کمک می‌کنند تا تپه ها را با تلاش کمتر بالا روید و همچنین تندتر و مسافت طولانی تری را برانید.

دوچرخه های جاده

 دوچرخه های جاده برای دوچرخه سواری جهت تناسب اندام، رفت و آمد، رویدادهای دوچرخه‌سواری، گشت و گذار و مسابقه مناسب هستند. بیشتر آنها یک فرمان کورسی( پیچ خورده به سمت پایین و به سمت عقب دوچرخه) دارند که دوچرخه سوار در یک وضعیت آیرودینامیکی قرار می دهد. این عادت به فرم بدن به جلو خم شده در دوچرخه سواری، ممکن است کمی طول بکشد.

 دوچرخه های جاده در دسته بندی های زیر قرار می‌گیرند که شامل چندین مدل دوچرخه الکتریکی می‌شود:

دوچرخه های استقامتی:

“راحتی پایدار” شاید به گزینه بهتری برای آنها باشد زیرا ویژگی این دوچرخه های جاده ای این است که شکل هندسی راحت تری دارند که کمک می کنم تا شما در دوچرخه سواری های طولانی تر احساس راحتی بیشتری داشته باشید. تایر های کمی پهن تر باعث می‌شود که دوچرخه های استقامتی کشش و انقباض بیشتری بر روی سطوح مختلف داشته باشند و این تایرها را می‌توان با فشار کمتری در دوچرخه سواری های راحت تر،راند.

دوچرخه های خاکی:

 

چون دوچرخه سواران همیشه دوست دارند که روی سطوح متفاوتی دوچرخه سواری کنند، دوچرخه های چند سطحی، برای سال ها مورد توجه بوده اند. دوچرخه های هیبریدی( که در زیر بحث شده) یک گزینه است.اگرچه اگر دوست داشته باشید که کمی توان تر بروید و یا مسافت بیشتری را برانید،دوچرخه های شنی یا خاکی یک انتخاب ایده آل هستند.شبیه دوچرخه های مسابقه ای( حالا یک دسته ای از دوچرخه های مسابقه برای همه سطوح)، دوچرخه های شنی یک فرمان کورسی برای بازدهی آیرودینامیکی همراه با چرخ های پهن تر برای یک دوچرخه سواری راحت تر و انقباض و کشش بیشتر بر روی زمین از آسفالت تا خاکی تا فرعی دارند.

دوچرخه های گردشگری:

 دوچرخه های گردشی با دوچرخه های جاده سنتی متفاوت هستند به طوری که آنها برای دوچرخه سواری با دنده سنگین در مسافت‌های طولانی ساخته شده اند. آنها استخوان بندی سفتی برای تحمل بارهای سنگین دارند و نقاط اتصالی دارند که اجازه می دهند که شما چرخ دنده،گلگیر، بطری آب،پمپ چرا و غیره به آنها وصل کنید. فاصله طولانی بین دو محور چرخ( فاصله بین محور های چرخها) کمک می‌کنند تا کنترل آن‌ها زمانی که بار سنگینی دارند، راحت تر باشد

 دوچرخه های عملیاتی:

 این دوچرخه های آیرودینامیک و سبک برای تند رفتن روی سطوح صاف و بالا رفتن از تپه ها در دوچرخه سواری های گروهی با دوستان یا دوچرخه سواری در مسابقات ساخته شده اند.

 دوچرخه های کوهستان:

 دوچرخه های کوهستان، با ویژگی ضربه گیری و ساختار محکم می‌توانند جاده های خاکی و صخره ها،کانال ها،دست اندازها و شیارهای روی جاده را به راحتی رد کنند که آنها را بسیار هیجان انگیز می کند‌. دوچرخه های کوهستان دنده های پایین تری نسبت به دوچرخه های جاده ای دارند بنابراین شما می توانید در زمین های با شیب تند تر برند.

 دو عبارتی که اغلب به کار میروند،” Full suspension” به این معنا که یک دوچرخه هم کمک فنر عقب و هم جلو دارد و “hardtail” یعنی دوچرخه هایی که فقط در دو شاخه جلو کمک فنر دارند، می باشد. مدل های دارای کمک فنر کامل اگر آن تر هستند اما نیروی کششی بیشتر و دوچرخه سواری راحت تری را ایجاد می کند. همچنین می توانند در انواع مختلف زمین ها رانده شود.

 دوچرخه های کوهستان در استایل های زیر وجود دارند که شامل چندین مدل دوچرخه برقی نیز می شود:

 دوچرخه های کراس کانتری:

 این نمونه سبک و چابک از دوچرخه های کوهستان ریشه در دنیای مسابقات دارند بنابراین هم سرعت دوچرخه سواری هم چابکی بالا رفتن از تپه ها را ارائه می دهند. اگر می خواهید که دوچرخه سواری برای تناسب اندام در آفرود داشته باشید یا اگر دوچرخه چابک تر برای مسیرهای محلی با تکنیک کمتر می‌خواهید، این دوچرخه ها انتخاب خوبی خواهند بود.

 

دوچرخه های trail یا سبک برای مسیرهای خارج از جاده: این نوعی که بیشتر دوچرخه سواران کوهستانی جدید میخرند. دوچرخه سواری در مسیر های فرعی با دوستان در جاده های خاکی مناسب دوچرخه سواران تازه کار، هدف شما باشد، این دوچرخه شماست. دوچرخه های این دسته، تکیده یکسانی بر روی لذت بردن و بازدهی دارد.

 دوچرخه های تمام کوهستانی:

این دوچرخه ها زمانی که شما به حد دوچرخه سواری بر روی سطوح حرفه ای تر رسیدید، گزینه های خوبی هستند. دوچرخه های تمام کوهستانی، دوچرخه های همه‌فن‌حریفی هستند: در شیب ها و دره ها چالاک هستند و همچنین قادر به بالا رفتن از تپه ها می باشند. شکل آنها نیاز به قدرت بالا رفتن از تپه ها و پایداری لازم برای پایین آمدن از تپه ها را  تضمین می کند، بنابراین دوچرخه های تمام کوهستانی می‌توانند انواعی از ویژگی‌های تکنیکی را در سرتاسر مسیر مدیریت کنند.

دوچرخه های با تایر کلفت یا Fat tire:

 با تایرهای بازسازی بیش از حد بزرگ مشهور هستند و این دوچرخه ها نیروی کششی بسیار زیادی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود شما بتوانید آن ها را بر روی ماسه یا برف برانید. تایر های بیش از حد پهن   دوچرخه سواری راحت بر روی انواع سطوح سفت را تضمین میکنند.

 دوچرخه های هیبریدی/فیتنس

 اگر شما چیزی می خواهید که در خیابان به خوبی عمل کنند اما همچنین بتواند بر روی سطوح خاکی نیز مناسب باشد، این دوچرخه مورد نظر شماست. همچنین باید دوچرخه های هیبریدی را به عنوان دوچرخه های فیتنس در نظر بگیرید زیرا راحتی و تطبیق پذیری دلخواه این دوچرخه ها و مزایای تمرین با آنها برای دوچرخه سواران باعث افزایش انگیزه برای دوچرخه سواران می شود. دوچرخه های هیبریدی معمولاً یک حالت بدنی صاف در دوچرخه سواری صاف نسبت به دوچرخه های جاده مشابه دارند. بیشترشان چرخ های جاده های با قطر بزرگ برای سرعت دارند که با تایر های پهن تر برای مسیرهای آفرود جفت شده اند.

 یک نکته برای اینکه آیا یک دوچرخه بیشتر برای دوچرخه سواری خیابانی است یا نه، نبود کمک فنر است. دوچرخه های هیبریدی با کمک فنر جلو انتخاب بسیار خوبی هستند اگر شما می‌خواهید که زمان بیشتری رو در آفرود بگذرانید- در اینجا توازون بین وزن کمی بیشتر و سرعت کمی پایین تر در مقابل یک دوچرخه سواری راحت تر می باشد.

 دوچرخه های خاص

 شما همچنین می توانید یک دوچرخه را انتخاب کنید که در هیچ کدام از دسته های گسترده بیان شده در بالا قرار نمی گیرند

 دوچرخه های تفریحی:

دوچرخه های تفریحی برای  دوچرخه سواری های غیر حرفه ای در اطراف منزل شما می باشد. ویژگی های دوچرخه های تفریحی تایرهای پهن تر برای نیروی کششی و راحتی، صندلی راحت و یک حالت نشستن راحت میباشند. این دوچرخه ها برای دوچرخه سواری های کوتاه مدت بر روی سطوح صاف یا آسفالت مناسب هستند.

 دوچرخه های باری یا سه چرخه های باری:

با ساختار سنگین و سفت، شما میتوانید دنده های زیاد داشته باشید و وزن بسیار زیادی را تحمل می کنند. دوچرخه های باری برای انجام کارهای روزانه و جابجا کردن بچه ها بسیار مناسب هستند‌. نه خیلی سریع و نه خیلی کند، این ها دوچرخه های به شدت کاربردی می باشند.

 دوچرخه های تاشو:

این دوچرخه ها را می توان تا کرد و در یک کیف کولی گذاشت که آنها را برای رفت آمد برای افرادی با فضای انباری کم در خانه یا شرکت، کاملا مناسب می سازد‌. به دلیل سبک بودن قوی بودن و قابلیت سریع تا شدن، دوچرخه های بسیار خوبی برای سفر کردن با دوچرخه می باشند.

 عملکرد و هزینه را در نظر بگیرید

 شما مجبور نیستی که هر مولفه تکنیکی بر روی یک دوچرخه را تحلیل کنید اما ویژگی های اصلی و اجزای اساسی می‌توانند به قیمت دوچرخه بیافزایند. وقتی که به دنبال یک دوچرخه با بودجه خود هستید، عوامل زیر که می تواند هزینه بیشتری برای شما به همراه آورد را در نظر بگیرید:

 

 تعلیق کامل، تعلیق جلو یا بدون تعلیق: دوچرخه هایی با تعلیق کامل( یعنی با کمک فنر جلو و عقب) معمولاً قیمت بیشتری دارد اما دوچرخه سواری نرم تری را فراهم می کنند و می توان از آنها در مسیرهای سنگلاخی تر استفاده کرد. دوچرخه های با تعلیق در جلو( فقط کمک فنر جلو)، ضربه ها را می گیرد اما مقدار کمتری نسبت به دوچرخه های با کمک فنر جلو و عقب این کار را انجام می دهد.

 کربنی در مقابل آلومینیومی:

 بدنه های کربنی سبک عمل کرد ویژه با کیفیت دوچرخه سواری عالی ارائه می دهند_ معمولاً در قیمت های بسیار بالا وجود دارند. در عوض دوچرخه های با بدنه آلومینیومی همین توان در قیمتهای مختلف پیدا کرد.

دوچرخه های برقی:

 دوچرخه های برقی ، افق های دوچرخه سواری را برای همه دوچرخه سواران گسترش می دهد.

 کیفیت اجزا:

 اجزای یک دوچرخه_ لزوما همه سیستم های اصلی به جز بدنه و چرخ ها- معمولاً قسمتی از  یک گروه طبقه بندی شده هستند. وقتی که شما با یک قیمت بالاتری در طبقه بندی دوچرخه می روید، گروه اجزای منطبق بر آن دوچرخه، مطمئنا متناسب‌تر و حرفه ای تر هستند و به قیمت کلی دوچرخه افزوده می شود

 دنده

 دوچرخه ها در تعداد دنده ها، محدوده دنده ها( دنده پایین طرح باعث می شود که راحت تر رکاب بزنید) و نسبت های دنده ای در دسترس متفاوت هستند. بیشتر مدل ها در یک طبقه بندی دوچرخه مشخص، دنده های مشابهی دارند. این بدان معناست که این موضوع چیزی نیست که شما بخواهید به آن فکر کنید مگر اینکه واقعاً بخواهید به آن فکر کنید.

 سایز چرخ

 سایز چرخ یک ویژگی دیگر دوچرخه است که بسیار بسته به طبقه‌بندی است که شما دوچرخه را از آن انتخاب می‌کنید البته با یک استثنا بزرگ: بیشتر دوچرخه های کوهستانی یا چرخ های ۲۹ اینچ و یا چرخ های ۲۷ و نیم اینچ دارند. از  نظر قیمتی، زیاد با هم متفاوت نیستند، پس انتخاب شما بیشتر بسته به نوع عملکرد دارد.

 نوع ترمز

 در سال‌های گذشته ترمزهای رینگی معمول بودن و ترمزهای دیسکی استثنا بودند‌ با اینکه ترمزهای دیسکی همیشه، قدرت ترمزگیری خارق العاده رو در همه شرایط ایجاد می کردند و حالا به دلیل اینکه هزینه تکنولوژی ترمز های دیسکی در سال‌های اخیر کمتر شده است، در بازار غالب شده‌اند.

 ترمزهای رینگی:

 که با فشردن پدیده‌ای ترموز به لبه های رینگ های چرخ کار می کند، هنوز هم یک گزینه اقتصادی است. آنها باعث می‌شوند که چک کردن پارگی پدهای ترمز راحت تر باشد و پدهای پاره را راحت تر بتوان جایگزین کرد.

 ترمزهای دیسکی

که پدهای ترمزی هستند که یک روتور ترمز قرار گرفته بر روی توپی چرخ را محکم می گیرند و در دو حالت وجود دارد:

 ترمز های دیسکی هیدرولیک:

 که ترمزگیری قوی تر و پیشرفته تری را با فشار کم انگشت انجام می‌دهند و برای خرابی پدهای ترمز قابل تنظیم هستند.

 ترمزهای دیسکی مکانیکی که اگر پدها ساییدگی پیدا کنند نیاز به تنظیم دستی دارد.

 سایز وتناسب دوچرخه

 انتخاب سایز بدنه مناسب اولین گام است. خوشبختانه تولیدکنندگان دوچرخه نمودارهای سایز ای دارند که سایز بدنه مناسب برای شما را بر اساس قد نشان می دهد. مهمترین جنبه تناسب دوچرخه، ارتفاع حالت ایستادن (فاصله بین بدن شما و لاستیک بالایی زمانی که می ایستید) و دسترسی( فاصله بین صندلی تا فرمان) می باشد که می توان آنها را با تنظیمات خیلی کمی به خوبی تنظیم کرد.

 برای این که بیشتر در مورد مناسب بودن یک دوچرخه بدانید و اینکه چگونه تنظیمات را در منزل انجام دهید، می‌توانید به اینترنت مراجعه کنید. به علاوه با سایز بدن مناسب، چه موقع باید به ارتفاع صندلی هم توجه کنید.

 بسیاری از فروشگاه های تخصصی فروش دوچرخه نیز، می‌توانند تنظیمات دوچرخه شما را در زمان خرید یا بعد از اینکه دوچرخه خرید انجام دهند. در مورد هرگونه عدم راحتی به آنها بگویید و آنها به راحتی تنظیمات را برای شما انجام می دهند. توجه داشته باشید که شما برای اینکه به دوچرخه جدید عادت کنید نیاز به چندین هفته زمان دارید. این کار کمی شبیه به پوشیدن یک جفت چکمه کوهنوردی سنگین جدید می باشد.

منبع مقاله:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/bicycle.html

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: